torstai 1. helmikuuta 2024

Abba Top 110 osa 8 (31-40): Haitarireggaen tahdissa kohti huippuhittien kimaraa

Minulla Abba on aina ollut enemmän kuin vain heidän tunnetuimmat hittinsä. En juurikaan kuutele Abba-kokoelmia, vaan mielummin laitan levysoittimeen yhtyeen albumikokonaisuuksia, joilta löytyviä helmiä harva tuntee ja vielä harvempi sijoittaisi omien listojensa kärkipaikoille. Näitä vähälle huomiolle jääneitä kappaleita löytyy listaltani aina sen kärkipaikoille saakka.

40. Tropical Loveland (Abba 1975)

Tropical Loveland kuuluu monien mielestä helpoiten unohdettavien Abba-kappaleiden joukkoon. Minä pidän kuitenkin kovasti tästä pehmeästi keinahtelevasta reggaepalasta. Tekstityksenä puolesta se ei ole mikään mestariteos, mutta melodian, ilmavan sovituksen ja Anni-Frid Lyngstadin tulkinnan yhdistelmä on vastustamattoman keimaileva. Ja onhan se yksi vain vain tietääkseni kolmesta Abba-kappaleesta, jossa Benny Andersson pääsee soittamaan suosikkisoitintaan haitaria. Minulle tämä on epätasaisen Abba-albumin huippukohtia.

39. One Of Us (The Visitors 1981)

Eroballadien erikoisnainen Agnetha Fältskog jatkaa One Of Us -kappaleessa siitä, mihin hän vuotta aikaisemmin jäi The Winner Takes It All -kappaleessa. Melodia ja sovitus toimii, mutta kokonaisuus jää kalseaksi niinkuin ehkä on tarkoituskin.

38. I Wonder (The Album 1977)

Vuorossa lisää pakahduttavaa tulkintaa niin kuin Frida vain osaa. The Girl With a Golden Hair -minimusikaalin kappale I Wonder on vahva balladi, jossa Fridan lisäksi valokeilassa on Bennyn aistikas pianonsoitto.

37. Dream World (julkaisematon 1979)

Benny ja Björn Ulvaeus eivät olleet tyytyväisiä Voulez-Vous -albumille äänitettyyn Dream World -kappaleeseen ja muokkasivat kertosäkeen uusiksi. Lopputuloksena syntynyt, singlenäkin julkaistu Does Your Mother Know ei kuitenkaan mielestäni tavoita Dream Worldin riemukkuutta. Vasta 1994 julkaistun kappaleen laulusovitus kuuluu Abban uran parhaimpiin ja sen paikka olisi ehdottomasti ollut vuonna 1979 julkaistulla albumilla, jos minulta olisi kysytty. Kappale julkaistiin lopulta vuonna 1994 neljän cd:n kokoelmaboxilla Thank You For the Music.

36. Nina Pretty Ballerina (Ring Ring 1973)

Dancing Queenin esiaste on Abban ensimmäisen albumin tarttuvinta tavaraa. Kappale on melodialtaan ja sovitukseltaan lähellä sitä tasoa, johon Abba nousi muutama vuosi myöhemmin, ja Agnethan ja Fridan innostus kuuluu energisissä laulusuorituksissa. Kappale on jäänyt tuntemattomaksi, vaikka se sisällytettiinkin vuoden 1976 Greatest Hits -kokoelmalle.

35. Åh Vilka Tider (single 1973)

Ring-Ring-singlen b-puoli on ainoa Abba-kappale, josta ei koskaan tehty englanninkielistä versiota, mikä kertoo yhtyeen vastenmielisyydestä sitä kohtaan. Sitä ei myöskään löydy Ring Ring -albumin cd-painoksilta, joten kyseessä on yhteen kaupallisesti julkaistuista kappaleista harvinaisin (sitä ei löydy tällä hetkellä edes Spotifysta). Kesäisen iloinen ralli ei mielestäni ansaitse tämänkaltaista hylkimistä, minut se saa aina hyvälle tuulelle.

34.  Mamma Mia (Abba 1975)

Britannia avasi korvansa uudelleen Abballe SOS-hitin myötä, ja Mamma Mia sulatti loputkin epäilijät aloittaen käsittämätömän 15 peräkkäisen top 5 hitin putken saarivaltiossa. Erittäin terävällä hittikynällä kirjoitettu kappale erottui muiden joukosta ainutlaatuisella sovituksellaan. Siinä missä normaalisti kertosäkeeseen olisi ympätty mukaan kaikki mahdolliset mausteet, Mamma Mian kertosäkeen soundimaailma karsittiin minimiin. Efekti toimi niin hyvin, että siitä tuli yksi Abban tunnusmerkeistä. Sitä hyödynnettiin myöemmin mm. Super Trouper ja The Name of the Game -kappaleissa ja Chess-musikaalin One Night in Bangkok -hitissä.

33. If It Wasn't For the Nights (Voulez Vous 1979)

Jos Voulez-vous-albumin singleraidat tuppaavat jankuttavan paikallaan, kappale If It Wasn't For the Nights esittelee taitavasti, miten melodiaa kuljetetaan sujuvasti eteenpäin ensitahdeista alkaen. Taidokkaasti rakennettua kappaletta vaivaa kuitenkin sama ongelma kuin muutamaa muutakin albumin kappaletta: lauluraidat on äänitetty tukkoon ja lopputulos kuullostaa ajoittain tasapaksulta huutamiselta. Kappaleen pituudessa on lisäksi puolisentoista minuuttia liikaa, loppusuoralla se jumahtaa paikalleen kuin liikaa soitettu vinyyliäänilevy. 

32. Knowing Me, Knowing You (Arrival 1976)

Anni-Frid Lyngstadin salaperäisesti tulkitsema erokappale on bona fide Abba-klassikko niin melodialtaan, sovitukseltaan kuin tuotannoltaankin. Ainoa asia mikä pudottaa kappaleen näinkin alas listaani on hienoinen kyllästymiseni tähän ylisoitettuun helmeen. Kunpa voisin palata siihen hetkeen kun kuulin tämän kappaleen ensimmäisen kerran.

31. Money, Money, Money (Arrival 1976)

Lähes samat sanat koskevat Arrival-albumin toista Fridan laulamaa hittiä. Jostain syystä Money, Money, Money on minun korvissani vähän vähemmän kulunut kuin edellämainittu kappale. Vaikka kappaleen tuntevat kaikki, eikä Abbalta ole varmasti julkaistu yhtään kokoelmaa jolla tätä kappaletta ei olisi, se on jollain tavalla onnistunut säilyttämään tuoreutensa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti