torstai 10. marraskuuta 2011

27. Björn & Benny, Agnetha & Frida: Ring ring (1973)


Kuuntele koko albumi Spotifysta.
Ring Ring oli ensimmäinen albumi yhtyeelle, joka myöhemmin opittiin tuntemaan nimellä Abba. Levy ja sen kappaleet nimikappaletta lukuunottamatta ovat jääneet tuntemattomiksi (suosituilla Abba Gold ja More Abba Gold -kokoelmilta löytyi vain levyn nimikappale), mutta se on merkittävä virstanpylväs näiden neljän muusikon uralla ja yksi minun albumisuosikkejani. Levy kuullostaa vain paikoin siltä Abbalta, joka valtasi maailman 2-3 vuotta myöhemmin, mutta menestyksen taimet on helppo havaita. Tarttuvia melodioita, tarkkaan harkittuja sovituksia ja Agnethan ja Fridan tunnistettavat äänet, ne löytyvät myös tältä Abba-levyltä.

Ihastuttuani Abbaan alle kymmenenvuotiaana, aloin ostelemaan yhtyeen levyjä sitä mukaa kuin viikkorahani antoivat myöten. Ring ring -albumin ostin viimeisenä. Levy oli minulle yllätys, sillä lähes kaikki sen kappaleet olivat minulle ennestään tuntemattomia. Niitä ei löytynyt kokoelmilta, eikä niitä koskaan soitettu radiossa. Ehkä juuri tämän vuoksi albumin kappaleet kuullostivat tuoreelta vaihtelulta puhkisoitettujen Dancing Queenin ja Gimme gimme gimme:n rinnalla. Levyä ei juurikaan arvosteta Abban menestyslevyjen rinnalla, mutta minä pidän sitä yhtenä yhtyeen tärkeimmistä julkaisuista.

Moni ehkä yllättyi nähtyään tämän blogikirjoituksen otsikon. Mutta totta se on, vuonna 1973 ei Abba-nimistä yhtyettä ollut olemassa. Oli vain olemassa Björn Ulvaeuksen ja Benny Ulvaeuksen muodostama lauluduo ja kaksi menestyvää sooloartistia Agnetha Fältskog ja Anni-Frid Lyngstad, jotka sattuivat olevaan edellämainittujen vaimo ja morsian. Artistit pitivät uransa erillään, mitä nyt miehet tuottivat ja soittivat vaimojensa levyillä ja kaikki vierailivat vuorotellen toistensa kappaleilla lauluntekijöinä, soittajina ja taustalaulajina.

Ensimmäinen varsinainen Abba-kappale (tai kvartetin Björn & Benny, Agnetha & Anni-Frid -kappale) oli vuonna 1972 julkaistu People need love, jolla aiemmin taustalaulajan rooliin miestensä levyillä tyytyneet nuoret naiset saivat omat soolo-osuutensa. Alla harvinainen videotallenne, todennäköisesti Abban ensimmäinen televisioesiintyminen ruotsalaisessa lastenohjelmassa Vi i femman.

Kappale oli suuri menestys, ja yhtyeen jäsenet alkoivat pikku hiljaa tajuta, että he ovat yhdessä enemmän kuin erillään. Nuoret muusikot eivät kuitenkaan kiirehtineet, vaan jatkoivat omia uriaan kyläillen vähän väliä toistensa levyillä.

Seuraava merkittävä etappi oli osallistuminen Ruotsin Euroviisukarsintoihin Melodifestivaleniin keväällä 1973. Kappale Ring Ring jäi karsinnassa kolmanneksi, mutta oli suuri hitti Ruotsin lisäksi Norjassa, Itävallassa ja Hollannissa. Tässä kappaleesta harvemmin kuultu ruotsinkielinen versio, joka oli albumin alkuperäinen avausraita (myöhemmin se korvattiin englanninkielisellä versiolla). Harvinainen ja hupaisa esiintyminen on peräisin Tanskan television musiikkiohjelmasta. Alla lisäksi kaksi muuta versiota kappaleesta.
  • Abba: Ring Ring (ruotsinkielinen albumiversio) (televisioesiintyminen, YouTube)
  • Abba: Ring Ring (melodifestivalen 1973) (audio, YouTube)
  • Abba: Ring Ring (vuonna 1974 julkaistu uudelleen miksattu singleversio) (musiikkivideo, YouTube)
Ring ring ja People need love ovat levyn tunnetuimmat kappaleet ja ehkä lähimpänä sitä, miltä Abba menestysvuosinaan tulisi kuullostamaan. Suurin ero Abban ensimmäisissä levyissä menestysvuosien levyihin verrattuna on yhtyeen miesjäsenten suuri osuus laulujen solisteina. Alkuvaiheessa Abba pyrki tasapainoon, kaikki saisivat laulaa yhtä paljon. Vasta vuoden 1976 Arrival-levyllä laulujen solistiosuudet jätettiin lähes yksinomaan Fältskogin ja Lyngstadin hoidettaviksi.

Eivät Andersson ja Ulvaeus huonoja laulajia olleet. Yksi levyn suosikkikappaleistani on Another town another train, jossa sooloa laulaa Björn Ulvaeus. Kappale olisi varmasti ollut suuri menestys, jos se olisi julkaistu pari vuotta myöhemmin ja sooloa olisi laulanut jompi kumpi naislaulajista. Kappale julkaistiin myös saksankielisen Ring Ring -singlen b-puolena.

Ring Ring on ainutlaatuinen albumi myös siinä suhteessa, että siltä löytyy ainoa Abba-levyllä julkaistu Agnetha Fältskogin säveltämä kappale. Suurimman osan soolohiteistään itse säveltänyt Fältskog julkaisi kappaleen myöhemmin omalla levyllään ruotsinkielisenä. Englanninkielisen tekstin tähän hienoon sävellykseen kirjoitti aviomies Björn Ulvaeus.
Ring ring -albumi oli menestys Ruotsissa, mutta se ei vielä avannut tietä kansainvälisille areenoille. Paikallisen menestyksen myötä nelikko kuitenkin päätti jatkaa yhteistyötään ja vuotta myöhemmin Melodifestivaleniin sävelletty Waterloo muutti kaiken. Björn & Benny Agnetha & Frida -kvartetti jätti soolouransa sivuun, vaihtoi nimensä Abbaksi ja... lopun me kaikki tiedämmekin.

Mutta Ring ring -albumi on kiehtova dokumentti ajalta, jolloin Abba oli vain neljän ruotsalaisartistin sivuprojekti. Mestariteos se ei vielä ole, mutta sen kappaleet ovat alkusoittoa 70-luvun suurimmalle menestystarinalle popmusiikin saralla. Esimerkkinä tästä kappale Nina Pretty Ballerina, jota voisi kutsua Dancing Queenin esiasteeksi.

26. Eurythmics: Be yourself tonight (1985)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Annie Lennoxin ja Dave Stewartin Eurythmics-yhtye tuli tunnetuksi kappaleesta Sweet dreams are made of these, ja yhtyeen ensimmäiset kolme levyä noudattivat tämän kappaleen tunnetuksi tekemää kokeellista, electro-pop-tyyliä. Neljännellä albumillaan yhtye muutti tyyliään lähemmäksi mainstream-poppia ja soulia. Levy oli suuri menestys ja sisälsi yhtyeen uran suurimmat hitit.

Niinkuin monen muunkin artistin kohdalla, myös Eurythmicsiin tutustuin sisareni Annan ansiosta. Kielikurssiltaan tullut sisko oli kuullut Englannissa kappaleen There must be an angel, ja rahavaramme yhdistäen ostimme levyn Be yourself tonight. Vuosien varrella kyllästyin tähän hittikappaleeseen ja huomasin, että tämä levy on täynnä vetäviä kappaleita, joita lähes jokaisesta olisi voitu tehdä hittisingle.

Eurythmicsin aiempien levyjen soundimaailma koostui lähinnä syntetisaattorista ja sähkökitarasta. Be yourself tonight muutti suuntaa merkittävästi, Dave Stewartin sähkökitara sai enemmän tilaa, syntikka sai väistyä oikeiden rumpujen, basson ja puhallinsektion tieltä. Taustakuoron ja laulusolisti Annie Lennoxin sielukas lauluääni antoi levylle vahvan soulvivahteen. Uusi tyyli iski kasvoille heti levyn aloituskappaleesta Would I lie to you alkaen.
1980-luvun puolivälin aikoihin Eurythmics alkoi myös satsata entistä enemmän musiikkivideoihinsa. Erityisen hieno video on mielestäni kappaleella It's allright, joka myös kappaleena on albumin kärkeä. Kilpailu tässä suhteessa on kova, sillä huonoja kappaleita albumilla ei olekaan. Kappaleen videossa yhdistyvä hienosti lievästi surrealistinen animaatio, päähenkilöiden Annien ja Daven esiintyminen sekä selkeä tarina.
Lennox/Stewart-parivaljakon lisäksi Be yourself tonight -albumilla esiintyy monta vierailevaa tähteä. Elvis Costello ja Aretha Franklin duetoivat Lennoxin kanssa kappaleissa Adrian ja Sister's are doing it for themselves, ja superhitin There must be an angel huuliharppusoolot soittaa Stevie Wonder.

Vierailevat artistit jäävät kuitenkin kakkoseksi Annie Lennoxille joka viimeistään nyt osoittaa monipuoliset tulkintataitonsa repäisevästä soulista lempeään rakkauslauluun.

Hittikappaleiden varjoon jää monta kappaletta, joissa myös olisi ollut ainesta suursuosioon. Tässä lopuksi kaksi sellaista. Vanhaa, synteettisempää Eurythmics-tyyliä edustaa kappale Conditioned soul.

Levyn päättävä kappale on oma lukunsa. Nimihirviön (Better to have lost in love than never to have loved at all) ei kannata antaa pelottaa, kappale on levy hienoin kokonaisuus, joka alkaa dramaattisella introlla ja katkeralla perussäkeistöllä. Kertosäe puolestaan on lempeä, lähes kehtolaulumainen. Kappale päättyy yhtä uhkaavasti kuin alkaakin ja sen perusriffi sulautuu lopuksi Sweet dreams -kappaleesta tuttuun syntikkariffiin. Kerta kaikkiaan upea kappale, joka olisi ehdottomasti julkaistu singlenä, jos minulta olisi kysytty.

tiistai 8. marraskuuta 2011

25. Shirley Clamp: Den långsamma blomman (2004)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Shirley Clamp kuuluu siihen joukkoon 2000-luvun naislaulajia, jotka ovat tulleet tunnetuksi Ruotsin suosituimman televisio-ohjelman Melodifestivalenin myötä. Clamp on osallistunut vuosien 2003-2011 aikana tähän Ruotsin Euroviisukarsintaan viisi kertaa. Vielä hän ei ole päässyt edustamaan maataan Eurovision laulukilpailuissa, mutta laulaja on kuitenkin noussut kotimaansa naislaulajien kärkikaartiin. Clampin esikoislevy on varsin perinteistä Melodifestivalen-poppista, mutta erinomaisena tulkitsijana hän luo tavallisestakin kappaleesta hienon teoksen.

Olen seurannut jo useamman vuoden suuremmalla mielenkiinnolla Ruotsin Melodifestivalenia kuin omaa kotoista euroviisukarsintaamme. Musiikki ei aina välttämättä ole Ruotsissa parempaa, mutta MF:n tasoista viihdeohjelmaa ei Suomessa viisukarsinnasta ole saatu. Melodifestivalenin kautta löytyy myös aina välillä uusia laulajatuttavuuksia, joiden musiikkiin haluan tutustua myös viisuympyröiden ulkopuolella. Yksi tällaisista laulajista on Shirley Clamp, joka hienon laulunäänen lisäksi on vakuuttanut minut mutkattomalla olemuksellaan.

Shirley Clamp esiintyi aiemmin taustalaulajana, mutta vuoden 2004 Melodifestivalen muutti tilanteen kertaheitolla. Clamp tuli Ruotsin viisukarsinnassa kakkoseksi kappaleella Min kärlek ja siirtyi pysyvästi taustakuoroista eturivun artistiksi.

Shirley Clampin ensilevy Den långsamma blomman on energinen, joskin hieman tasapaksu, kokoelma Melodifestivalen-ystävällisiä popkappaleita, joista jokainen olisi sellaisenaan tehnyt vaikutuksen Suomen euroviisukarsinnoissa. Levyn pelastaa liialta pinnallisuudelta Clampin soulvivahteinen ääni. Hyvä esimerkki on Clampin tulkintavoimasta on hänen oma sävellyksensä Den långsamma blomman, jonka laulaja nostaa keskinkertaisuuden suosta levyn helmeksi.
Den långsamma blomman on Clampin ensimmäinen ja toistaiseksi paras levy. Sitä seuranneissa levyissä samantyyppinen svensk europop -tyyli alkaa jo puuduttaa, eikä niiltä löydy aivan yhtä hyviä sävellyksiä kuin ensimmäiseltä levyltä. Musiikkityylin vaihdoksella ja hieman haastavammalla kappalemateriaalilla Clampin ääni pääsi paremmin oikeuksiinsa. Jotain debyyttilevyn lopetuskappaleen Du är allt -tapaista ehkä?

24. George Harrison: Cloud nine (1987)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Cloud nine on levy, jolla George Harrison palasi arvostetuksi kitaristiksi ja lauluntekijäksi useamman epäonnistuneen levyn jälkeen. Viiden vuoden levytystauolta palannut Harrison kokosi levylleen joukon muusikkoystäviä. Tuottaja Jeff Lynnen kanssa tehty hyvätuulinen levy sisälsi hienoja sävelmiä ja taitavaa kitarointia. Cloud nine on Harrisonin arvostetuin albumi vuonna 1970-julkaistun debyyttisoololevyn jälkeen. Harrison ei kuitenkaan jatkanut menestyksellistä hittikaavaa, vaan levy jäi hänen viimeiseksi albumiksikseen postuumisti julkaistua Brainwashedia lukuunottamatta.

Olen pitänyt George Harrisonia aina kaikkein mielenkiintoisimpana The Beatles -yhtyeen jäsenenä ja innostuin hänen musiikistaan samoihin aikoihin kuin aloin ostelemaan hänen entisen yhtyeensä levyjä. Hän ei ollut yhtä tuottelias ja varma hittitehtailija kuin John Lennon ja Paul McCartney, mutta hän osasi jo 60-luvulla yllättää ja tehdä jotain sellaista mitään kukaan muu ei tehnyt. Siksi olin todella iloinen, kun hän 1987 teki pitkästä aikaa laadukkaan soololevyn. Sain ensimmäisen cd-soittimeni joululahjaksi samana vuonna ja lahjapaketista paljastui myös elämäni ensimmäinen cd, George Harrisonin Cloud nine.
Voisi kuvitella, että kun maailman kuuluisimman rockyhtyeen kitaristi tekee soololevyn, hän haluaisi kaiken kunnian (ja kaikki kitarasoolot) itselleen. Harrison teki asiat toisin. Muun muassa levyn nimikappaleella Harrison jakaa kitarasoolot puoliksi hyvän ystävänsä, kitaralegenra Eric Claptonin kanssa. Harrison on kutsunut levylleen myös muita tunnettuja muusikoita, koskettimia soittavat Gary Wrightin ohella Elton John ja rummuissa vanhat tuttavat Jim Keltner ja Ringo Starr.

Harrisonilla oli tähän asti ollut vaikeuksia suhtautua Beatles-historiaansa, mutta nyt tuntui siltä, että pahimmat menneisyyden haamut oli saatu taltutettua. Harrison muistelee Beatles-aikoja lempeän ironisesti kappaleessa When we was fab, jonka musiikkivideo vilisee Beatles-viittauksia.
Cloud nine on Harrisonin soololevyistä hyvätuulisin ja raikkain. Ensimmäisten levyjen hengellinen paatos oli poissa ja aiempien 80-luvulla julkaistujen levyjen väkinäisyys oli unohtunut. Tästä on pitkälti kiittäminen tuottaja Jeff Lynneä, joka ilmeisesti sai Harrisonin vapautumaan ja nauttimaan laulamisesta ja soittamisesta. Tämä kuuluu erityisesti kappaleessa This is love, jonka Harrison ja Lynne sävelsivät yhdessä. Yhtä aidosti iloista Harrison-kappaletta saa hakea aina 60-luvulta asti.
This is love -kappaleen kitarasoolo kertoo siitä usein unohdetusta tosiseikasta, että Harrison oli erinomainen kitaristi. Hän ei ollut pitkitettyjen kitararevittelyiden vaan enemmän lyyristen kitarasoolojen mies. Kitara on merkittävässä osassa myös levyn parhaassa balladissa That's what it takes.
Kaikki esittelemäni kappaleet löytyvät levyn a-puolelta. B-puolen tunnetuin kappale on ykköshitiksi noussut Rudy Clark -cover Got my mind set on you, jonka musiikkivideo on mielenkiintoisempi kuin itse kappale. 
The Beatlesin soolokitaristi ei pitänyt kiirettä soololevyjen julkaisussa. Edellinen levy oli julkaistu viisi vuotta aiemmin ja seuraavaa levyä saatiin odottaa 15 vuotta. Cloud nine oli Harrisonin kahdeksas soololevy (jos 60-luvun kokeellisia levyjä ei lasketa) ja viimeinen, joka julkaistiin hänen elinaikanaan.

torstai 3. marraskuuta 2011

23. Dusty Springfield: Very fine love (1995)


Kuuntele albumi Spotifysta
70-luvulla ja 80-luvulla unohduksiin painunut Dusty Springfield nousi rytinällä takaisin listoille Pet Shop Boysin kanssa yhteistyössä tehdyllä kappaleella What have I done to deserve this ja Scandal-elokuvan tunnuskappaleella Nothing has been proved. Uuden menestyksen innoittama Springfield lähti tekemään seuraavaa soololevyään Nashvilleen, missä tehty Very fine love jäi hänen viimeiseksi levykseen.

Ihastuttuani Dusty in Memphis -levyyn aloin tutustumaan myös hienon laulajan muuhun tuotantoon. A very fine love on Dusty Springfieldin levyistä tuntemattomimpia, mutta se tarttui ostoskoriin Mannerheiminkadun Free Music Shopin alennuslaatikosta. Levyä mainintaan harvoin, kun Springfieldin parhaista levyistä puhutaan, mutta sillä on tärkeä osa brittilaulajan uraa.
Roll away on vahva ja hieno aloitus Dusty Springfieldin uran viimeiselle levylle, ja sitä promoamaan tehtiin yksi harvoista Springfieldin uran musiikkivideoista. Levy äänitettiin Nashvillessä ja levyn nimeksi suunniteltiinkin alun perin Dusty in Nashville legendaarisen Dusty in Memphis -levyn tapaan. Nimestä kuitenkin luovuttiin, sillä se olisi antanut levystä väärän kuvan, tunnetaanhan Nashville nimenomaan country-musiikin kehtona.

Ja countrystä tämä levy on varsin kaukana. Musiikki on hyvin turvallista amerikkalaista aikuispop-rockia ja se eroaa myös hyvin paljon jo 56 vuotiaan laulajan edellisestä, Pet Shop Boysin tuottamasta poplevystä Reputation. Levyn toinen singlejulkaisu, Darryl Hallin kanssa duetoitu Wherever would I be on hyvä esimerkki levyn keskitien ratkaisuista.
Pelkästään kappalemateriaalillaan tämä levy ei nouse Springfieldin albumituotannon kärkipäähän. Dusty on kuitenkin Dusty viisikymppisenäkin, ja hän tuo verta ja lihaa levyn monissa kohdin tasapaksujen sävellysten ympärille. Levyn henkilökohtaisin kappale on sen päättävä Where is a woman to go, jonka voi hyvin kuvitella kertovan laulajan huumeiden, alkoholin ja epäonnistuneiden ihmissuhteiden värittämästä elämästä 70-luvulla. Tässä studioversion lisäksi liveversio, joka käsittääkseni on myös hienon laulajan viimeinen televisioesiintyminen laulajana.
Dusty sairastui rintasyöpään Very fine love -levyn äänitysten aikoihin, mutta sairaus saatiin hallintaan ja levy pystyttiin julkaisemaan odotusten mukaisesti. Vuosikymmenen lopulla tauti kuitenkin uusiutui, ja Springfield kuoli vuonna 1999 vuotta vaille kuusikymppisenä.

22. Dusty Springfield: Dusty in Memphis (1969)


Kuuntele koko albumi Spotifyssa
 Dusty Springfield oli yksi merkittävimmistä brittiläisistä naislaulajista 1960-luvulla ja yksi ensimmäisistä, joka sai menestystä myös Yhdysvaltain markkinoilla. Vuonna 1969 kuitenkin hänen uransa oli vaarassa. Vanha tyyli ei enää vetänyt yleisöä, ja Dustyn musiikkia pidettiin "vanhanaikaisena". Piristääkseen uraansa Springfield teki sopimuksen amerikkalaisen Atlantic-levy-yhtiön kanssa ja matkusti Memphisiin levyttämään uutta albumiaan. Tuloksena oli laulajan arvostetuin levy, joka ei kuitenkaan pysäyttänyt hänen alamäkeään.

Kiinnostukseni Dusty Springfieldin musiikkiin on pitkälti toimittaja Jake Nymanin ansiota, joka radio-ohjelmissaan usein esitteli suosikkilaulajansa tuotantoa. Ensimmäinen Springfield-albumi jonka ostin oli Dusty in Memphis, ja sen jälkeen ovat levyhyllyyni löytäneet tiensä kaikki muutkin Dustyn levyt. Vaikka hänen 40-vuotisella urallaan oli paljon ylä- ja alamäkiä, ei hän onnistunut tekemään yhtään selkeästi epäonnistunutta levyä.
Levyn aloittava, Cynthia Weilin ja Barry Mannin kirjoittaam Just a little lovin' luo levyn tunnelman täydellisesti. Tuottaja Jerry Wexlerin ansioksi on luettava levyn kristallinkirkas ja tyyni äänimaailma, jossa jouset, kitarat ja rummut luovat täydellisen alustan Dusty Springfieldin äänelle, joka soi sävyrikkaampana kuin koskaan aikaisemmin.

Aivan ongelmatonta levyn tekeminen ei kuitenkaan ollut. Täydellisyyttä tavoitteleva mutta samalla huonon itsetunnon omistava laulaja oli sessioissa pitkään vain hiljaa. Vasta kun äänitykset siirrettiin legendaarisilta Memphisin American Sound Studioilta pienee studioon New Yorkissa arka laulaja suostui laulamaan osuutensa nauhalle. Myöhemmin Springfield on selittänyt vastahakoisuuttaan sillä, että hän ei pitänyt itseään tarpeeksi hyvänä laulajana laulamaan samassa studiossa ja samojen muusikoiden kanssa kuin amerikkalaiset suurnimet Aretha Franklin ja Elvis Presley. Tätä on vaikea ymmärtää kun levyä kuuntelee. Lähes sairaalloinen itsensä aliarvioiminen haittasi Springfieldin koko uraa.
Aiemmin olen kertonut kuinka Dusty Springfield arvosti Carole Kingin ja Gerry Goffinin lauluja, ja kuinka King piti Springfieldiä suosikkilaulajana sävellyksilleen. Dusty in Memphis levyllä löytyy peräti neljä Goffin-King -originaalia, ja Springfield antaa kaikkensa niitä tulkittessaan. Esimerkkinä soulenergiaa pursuava erolaulu Don't forget about me.

Dusty in Memphis -levyn toinen merkittävä lauluntekijä on Randy Newman, jonka kahdesta laulusta minulle läheisimmäksi on noussut B-puolen (silloin levyillä vielä oli kaksi puolta) aloitusraita Just one smile.
Levyn tunnetuin raita on ehdottomasti Pulp Fictionissakin soinut Son of a preacher man. Kappale on hieno, niinkuin kaikki albumin kappaleet, mutta jätin sen tarkemmin esittelemättä siitä yksinkertaisesta syystä, että olen siihen lopen kyllästynyt. Useat radioasemat, mm. Radio Nova, tuntuvat pitävän soittolistallaan vain yhtä Dusty Springfieldin kappaletta, joten aina kun laulaja mainitaan, soi eetterissä tuo Son of a preacher man. En keksi muita kappaleita, jotka olisi yhtä totaalisesti pilattu ylisoittamisella.

Dusty in Memphis ei tuonut haluttua piristystä Springfieldin uralle. Son of a Preacher oli suuri hitti, mutta itse albumi meni hyvistä arvosteluista huolimatta huonosti kaupaksi, Yhdysvaltain albumilistalla se oli parhaimmillaan sijalla 99. Springfieldin ura pysyi alavireisenä aina 80-luvun loppupuolelle saakka hyvistä levyistä huolimatta.

tiistai 1. marraskuuta 2011

21. Kristina från Duvemåla - den kompletta utgåvan (1996)

Benny Anderssonin ja Björn Ulvaeuksen toinen musikaali perustuu Vilhelm Mobergin seitsenosaiseen romaanisarjaan "Utvandrarna", joka kertoo siitä, miten joukko ruotsalaisia muuttaa köyhästä Ruotsista mahdollisuuksien maahan Amerikkaan 1800-luvun puolivälissä. Toisin kuin parivaljakon edellinen musikaali Chess, Kristina från Duvemåla menestyi hienosti niin teatteriversiona kuin äänilevynäkin. Musikaali saa ensi iltansa Helsingin Svenska Teaternissa keväällä 2012.

Suurena Abba-fanina olin oppinut siihen, että mitä tahansa parivaljakko Benny Andersson ja Björn Ulvaeus teki oli laadukasta ja nautittavaa. Minulla oli silti kynnys tarttua kolmen cd:n musikaalilevytykseen, joka käsitteli köyhien ruotsalaisten matkaa Smoolannista Yhdysvaltain Minnesotaan. Kun lopulta tutustuin levyyn, se oli rakkautta ensi kuuntelulla. Vaikka olen jo kuunnellut levyn toistakymmentä kertaa, en voi olla liikuttumatta tarinan koskettavuuden ja ennen kaikkea musiikin loisteliaisuuden äärellä.

Kymmenisen vuotta aiemmin tehty Chess-musikaali oli Abbamiehille Benny Andersson ja Björn Ulvaeus vain puolittainen menestys. Levytys sai hyvät arvostelut ja meni hyvin kaupaksi, mutta itse musikaali ei teatteriversiona onnistunut.

Ryhtyessään työstämään Kristina från Duvemåla-musikaalia tekijät päättivät oppia virheistään. Ensimmäiseksi piti saada aikaan kestävä ja yleisöä kiinnostava näyttämöversio ja tehdä äänilevy vasta sen jälkeen. Vilhelm Mobergin kansalliseepos oli takeena sille, että musikaalin tarina oli tällä kertaa vahva ja yleisöön vetoava. Ensimmäiseksi kohderyhmäksi otettiin ruotsalaiset, englanninkielinen versio musikaalista tehtiin vasta myöhemmin.

Musikaalin avajaiskappaleessa nuori Kristina (jota esittää Helen Sjöholm) odottaa sulhastaan Karl Oscaria ja kertaa mielessään reitin joka hänen rakastettunsa on kuljettava ennenkuin pääsee kultansa luokse. Tämä laulu esitettiin prinsessa Victorialle ja prinssi Danielille heidän tervehtiessä hääpäivänään ruotsalaisia kuninkaanlinnan parvekkeella.

Musikaalin toinen naishahmo on rankan elämän kokenut ilotyttö Ulrika (Åsa Bergh), joka on tehnyt parannuksen entisestä elämästään. Armoton yhteiskunta ei kuitenkaan anna hänen unohtaa menneisyyttään, niinpä hän päättää muuttaa pois paikkaan, jossa hänen tyttärensä ei tarvitse kantaa äitinsä häpeää.

Köyhyys ja nälkä pakottavat myös Kristinan ja Karl Oscarin perheineen lähtemään pitkälle merimatkalle kohti Amerikan Yhdysvaltoja, missä he asettuvat asumaan Minneapolisiin Khi-Saga-järven rannalle. Monen vuoden raskaan raatamisen jälkeen pelto alkaa tuottamaan satoa ja oman talon katto kohoaa järven rannalle. On juhlan aika.

Vaikka muut juhlivat, kaipaa Kristina edelleen kotiin. Kappale Ljusa kvällar om våren on musikaalin herkimpiä kohokohtia.
Siinä missä Chess ammensi Abban 80-lukulaisesta äänimaailmasta, perustuu Duvemålan musiikki ruotsalaiseen kansanmusiikkiin, joka on erityisesti Benny Anderssonin sydäntä lähellä. Lähimmäksi Abbaa päästään kappaleessa Vildgräs, missä maata raivannut Karl Oscar (Anders Ekborg) puolustaa oikeuttaan maahansa intiaanien vaatiessa omia maitaan takaisin. Abbamaisuus on lähinnä kappaleen tarttuvassa melodiassa ja maukkaita yksityiskohtia vilisevässä sovituksessa.Silti tämä on kovin kaukana Dancing queenista tai Super trouperista.
Musikaalin neljäs päähahmo on Karl Oscarin nuori veli Robert (Peter Jöback), joka lähtee suurella innolla etsimään kultaa Kaliforniasta. Kuten niin monen muunkin hahmon kohdalla, ei Robertinkaan tarinalla ole onnellista loppua.
Musikaalilevytys oli suuri menestys Ruotsissa ja se päätähdistä, etenkin Helen Sjöholmista ja Peter Jöbackista tuli kotimaassaan supertähtiä. Esityksen kaikki näytökset olivat loppuunmyytyjä. Joten periaatteessa lähtökohdat maailmanmenestysmusikaalille olivat olemassa.

Kristina käännettiin englanniksi ja sitä suunniteltiin esitettävän sen tapahtumapaikoilla Yhdysvalloissa. Konserttikiertueen ja englanninkielisen levytyksen jälkeen esitys Broadwaylle jäi kuitenkin vain haaveeksi. Ehkä tarinan synkkä alavire ja pääosiltaan melankolinen musiikki koettiin vieraaksi Amerikassa, jossa Abban miehiltä odotettiin Mamma Mian tyyppistä positiivista hittikavalkadia.

Kristinan ensimmäinen teatterituotanto Ruotsin ulkopuolella toteutetaankin Suomessa. Svenska teaternin esityksen ohjaa ja lavastaa sama tuotantotiimi kuin Ruotsin menestystuotannot ja Björn ja Benny ovat alusta alkaen olleet mukana näyttelijävalinnoissa ja tuotannon suunnittelussa. Helmikuussa 2012 Maria Ylipää astuu Kristinan haastavaan rooliin. Paljon helpompaa ei ole porvoolaisella Birthe Wingrenillä, joka Cabaretin pääroolin jälkeen esittää Ulrika-huoraa. Karl Oscarin ja Robertin rooleissa nähdään ruotsalaiset Robert Noack ja Oskar Nilsson. Itse olen jo ostanut lipun.

Blogini esimerkit eivät anna koko kuvaa musikaalin hienosta musiikista. Jotta yleiskuva ei olisi liian alakuloinen, esittelen lopuksi musikaalin instrumentaalin joka kuvaa elonkorjuujuhlaa emigranttien hyvän sadon kunniaksi. Kappale on jälleen hyvä esimerkki säveltäjä Benny Anderssonin monipuolisuudesta.
Jälkikirjoitus 6.8.2012:
Svenska Teaternin versio Kristina från Duvmålasta on saanut ylistäviä arvioita niin Suomen kuin Ruotsinkin lehdistöltä. Itse näin esityksen helmikuussa 2012 ja olin se vaikuttunut että liikuttunut. Maria Ylipää ja Robert Noack loistavat esityksen pääparina, ja Birthe Wingren Ulrikana ja Oscar Nilsson Robertina säestävät hienosti.  Näytöksiä on ohjelmistossa ainakin toukokuuhun 2013, joten suosittelen sitä kaikille jotka nauttivat hienosta musikaalista. Tässä teaserina esityksen traileri.

maanantai 31. lokakuuta 2011

20. Chess (1984)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa.

Chess on Abban Benny Anderssonin ja Björn Ulvaeuksen säveltämä musikaali, jonka tekstit kirjotti brittiläinen musikaaliveteraani Tim Rice. Musikaalin onnistunut levytys julkaistiin vuonna 1984 ja se nousi monien hittiensä ansiosta myyntilistoille. Teatterilavalle siirrettynä Chess ei koskaan täyttänyt tämän levytyksen nostattamia ennakko-odotuksia.

Vuonna 1984 odotin vielä Abban paluuta ja uuden levyn ilmestymistä. Chess-levyn aikoihin alkoi kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että uutta Abba levyä saataisiin odottaa vielä pitkään, jos sellaista enää koskaan ilmestyisi. Chess-musikaali kuitenkin lievensi tätä tuskaa, sillä se sisälsi kaksi cd:llistä abbamaisen laadukasta musiikkia muodossa, joka ei Abba-formaattiin olisi mahtunut. Itse en koskaan ole musikaalia teatterissa nähnyt. Mikäli Chessin teatteriversioiden arvioita on uskominen, oli ehkä parempi että tunnen musikaalin nimenomaan tänä hienona konseptilevytyksenä.

Benny Andersson ja Björn Ulvaeus olivat suunnitelleet musikaalin kirjoittamista jo Abban aktiivisen toiminnan aikana. Vuoden 1977 konserteissa esitettiin minimusikaali Girl with a golden hair, jonka kohokohtana oli kappale Thank you for the music. Musikaalityylisiä kappaleita löytyi myös yhtyeen muilta levyiltä.

1980-luvun alussa Andersson ja Ulvaeus tapasivat brittiläisen Tim Ricen, joka tunnettiin muun muassa Andrew Lloyd Webberin kanssa tekemistään musikaaleista Evita ja Jesus Christ Superstar. Näiden kahden musikaalin tapaan Chessistä tehtiin ensiksi levy vuonna 1984 (tästä nimitys "konseptilevy"), teatterilavalle musikaali saatiin vasta kaksi vuotta myöhemmin.

Levyllä soittivat Abban-levyjen parhaat ruotsalaismuusikot. Musikaalin miespuolinen päätähti, venäläistä shakinpelaajaa esittänyt Tommy Körberg ja Björn Skifs olivat Abba-miesten työtuttuja kotimaasta. Skifs esittää shakin maailmanmestaruuskilpailujen tuomaria, joka laulussaan toivottaa kilpailijat tervetulleiksi.
Skifsin laulama The Arbiter oli hyvä esimerkki siitä, kuinka Andersson ja Ulvaeus hyödynsivät oppejaan popmaailman huipulta. Eikä tämä kappale ollut poikkeus, Chess on kuin kahdelle levylle venytetty julkaisemattomien Abba-kappaleiden kavalkadi.

Myös Tim Rice sai levylle omat suosikkilaulajansa. Amerikkalaista shakkimestaria esittävä Murray Head oli aloittanut uransa Jesus Christ Superstar -musikaalin Judaksena ja mestarin rakastettua esittänyt Elaine Paige puolestaan oli esittänyt West endissä Evitan pääroolia.
Kappale Nobody's side sijoittuu musikaalin avainkohtaan. Amerikkalainen shakin mestari ja venäläinen haastaja kohtaavat maailmanmestaruusottelussa. Paigen esittämä Florence rakastuu venäläiseen shakinpelaajaan, joka lopulta loikkaa länteen.

Toista miespäärooliaan näytellyt Murray Head sai hitin räpistään kappaleessa One night in Bangkok. Paljon vakuuttavampaa jälkeä hän tekee kuitekin kappaleessa Pity the child, jossa maailmanmestari muistelee ankeaa lapsuuttaan ja tietään shakin huipulle. Kappaleeseen tehty video on poikkeuksellisen onnistunut ja Chess-videoiden joukossa vähiten päällekäyvän 80-lukulainen. Kappaleessa on upea melodia, taitavasti kasvava ja yksityiskohtia sisältävä sovitus sekä Murray Headin tunteellinen tulkinta. Abban kappaleiden parhaista tavaramerkeistä huolimatta tämä on yksi musikaalin kappaleista, jota on vaikea kuvitella Abban esittämäksi.
Chess-albumi oli suuri menestys. Suurin menestyskappale on Elaine Paigen ja venäläisen pelaajan vaimoa esittäneen Barbara Dicksonin duetto I know him so well, joka nousi parhaimmillaan Iso-Britannian listaykköseksi. Kappaleessa vaimo ja rakastaja vertailevat käsityksiään musikaalin päähenkilöstä.
Konseptialbumin menestyksen siivittämänä Chess vietiin suurella hypellä sekä West Endin että Broadwayn teattereihin. Menestys jäi kuitenkin enintään keskinkertaiseksi. Yleinen arvio on, että Chessin tarina ja lavatoteutus ei koskaan täyttänyt hienon musiikin asettamia odotuksia.

Paremmin musikaali on menestynyt konserttiversioina ja pienien teattereiden halvempina produktioina. Viimeaikojen suurin satsaus Chessiin oli musikaalin ruotsalaisversio vuonna 2002. Paras tapa tutustua tähän musikaaliin ei siis ole mennä teatteriin vaan kuunnella levy.

sunnuntai 30. lokakuuta 2011

19. Carole King: Love makes the world (2001)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Carole Kingin toistaiseksi viimeinen sooloalbumi (jos tänä vuonna ilmestyvää joululevyä ei lasketa mukaan) ilmestyi 31 vuotta debyyttialbumin jälkeen. Kuusikymppinen King haki tukea muilta tunnetuilta lauluntekijöiltä (mm. Babyface, Carole Bayer Sager ja David Foster) ja levy onkin hänen paras albuminsa 70-luvun huippuvuosien jälkeen. 

Laulaja-lauluntekijä par excellence Carole King ei jättäytynyt laakereilleen 70-luvun alkupuolen hienojen Writer ja Tapestry -albumien jälkeen. Kingin levytystahti hidastui 80- ja 90-luvuilla eikä levyt enää yltäneet samaan laatuun ja samoihin myyntilukuihin kuin soolouran ensimmäiset levyt. Vaikka hänen tuotantoonsa mahtuukin pari varsin keskinkertaista tuotosta, ei varsinaisia pohjanoteerauksia löydy ja jokaiselta levyltä löytyy ainakin pari kappaletta, jotka muistuttavat että kysymyksessä on yksi popmusiikin historian merkittävimmistä lauluntekijöistä.

Love makes the world on Kingin toistaiseksi ainoa 2000-luvulla julkaistu sooloalbumi, jonka lisäksi hän on julkaissut vain pari livelevyä.

Ikä kuuluu hämmästyttävän vähän laulajan äänessä, mikä käy ilmi myös tässä levyn aloittaneessa nimikappaleessa.

Levynteossa King on haalinut yhteistyökumppaneikseen monta popmusiikin merkkinimeä. An uncommon love -kappaleen King esittää yhdessä K.D. Langin kanssa, ja Céline Dion laulaa taustoja kappaleessa The Reason, jonka King alunperin sävelsi Dionin albumille Let's talk about love. Tuottajana levyllä on Dionin hovituottaja Humerto Gatica.

Laulujen teossa King on saanut apua muun muassa Carole Bayer Sagerilta ja David Fosterilta. Bayer Sager on mukana myös kappaleessa You can do anything, jonka King on säveltänyt ja tuottanut yhdessä Kenneth "Babyface" Edmondsin kanssa.
Love makes the world -levyn hienoin kappale on Safe again joka nostan parhaimpien kappaleiden joukkoon Kingin hienoja kappaleita pursuilevassa tuotannossa. Kappale koskettaa, lohduttaa ja perustuu siihen kolmiyhteyteen johon hänen koko soolouransa pohjautuu: melodia, piano ja laulu, tässä järjestyksessä.

Minulle ei tule mieleen toista laulajaa, naisartistia varsinkaan, joka on tehnyt musiikkia seitsemällä eri vuosikymmenellä ja jatkaa yhä. Joululevy Holiday Carole julkaistaan tämän vuoden marraskuussa, 41 vuotta Kingin ensimmäisen sooloalbumin ja 53 vuotta ensimmäisen soolosinglen julkaisun jälkeen. 


Kova mimmi tämä 70-vuotispäiviään pian juhliva Carole.

keskiviikko 26. lokakuuta 2011

18. Carole King: Writer (1970)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Carole King tunnetaan Suomessa lähinnä menestyslevystään Tapestry, jonka esittelin blogissani jo aiemmin. Vuotta aiemmin ilmestynyt Writer ei saanut maailmaa polvilleen, mutta se on musiikiltaan lähes yhtä lumoava kuin miljoonia myynyt seuraajansa. Writer ei ole sovituksiltaan yhtä riisuttu ja intiimi kuin lähes akustinen Tapestry, vaan sisältää paljon mm. sähkökitaraa ja lyömäsoittimia. Musiikin pääelementit ovat kuitenkin samat, Kingin karhea lauluääni, lyyrinen piano ja pohtivat sanoitukset. Ja sävelmät lumoavia niinkuin Carole Kingin sävellykset aina.

Ihastuttuani  Carole Kingin Tapestry-levyyn, aloin haalia kirppiksiltä laulajan muitakin soololevyjä hyllyyni. Näistä ensimmäisenä löysin lauluntekijän ensimmäisen soololevyn Writer, joka siitä lähtien on kuulunut suosikkilevyihini.

1960-luvulla King teki kymmenittäin hittisävelmiä muille artisteille aviomiehensä, sanoittaja Gerry Goffinin kanssa. Writer-levyn kappaleista suuri osa onkin julkaistu jo aiemmin muiden artistien levyillä.
Dusty Springfield oli levyttänyt Carole Kingin kappaleen No easy way down pari vuotta aikaisemmin hienolle Dusty in Memphis -levylleen. Gerry Goffinin teksti käsittelee sitä, miten vaikeaa on huipulla, josta ainoa tie on alaspäin. Carole tekee kappaleesta oman vaikuttavan tulkintansa.

Suomalaisille tutuin levyn kappaleista on eittämättä Carolen ja Gerryn hellä rakkauslaulu tyttärelleen Sherrylle. Kappaleen Lainaa vain suomenkielisestä tekstistä vastasi Hector, ja Maarit levytti sen ensialbumilleen. 
Vaikka Kingin ja Goffinin avioliitto oli hajonnut muutama vuosi aiemmin, jatkoi pariskunta kuitenkin yhteistyötä musiikin saralla. Goffin sanoitti Writerin jälkeenkin vielä monta Carole Kingin sävellystä, joskin King aloitti näihin aikoihin myös itse tekstittämään kappaleitaan. Tällä levyllä Goffin toimi tekstittäjän roolinsa lisäksi miksaajana.

Up on the roof oli yksi Goffin-King klassikoita, jonka alunperin levytti mm. The Drifters. Carole Kingin oma versio kappaleesta on unenomainen ja hyvin omakohtainen. On helppo kuvitella kuinka King kiipesi raskaan työpäivän jälkeen työpaikkansa katolle taivasta katselenmaan.
Levyn hienoin kappale minun mielestäni on Kingin versio muun muassa The Byrdsin ja Dusty Springfieldin aiemmin tulkitsemasta kappaleesta Goin Back. Vaikka edellämainittujen artistien versiot ovat hienoja, pidän säveltäjän omaa versiota kaikkien aikojen parhaana. Hienon lisäsäväyksen kappaleeseen tuo akustista kitaraa soittava James Taylor, joka laulaa myös kappaleen taustoja. Hector ja Maarit vastasivat myös tämän kappaleen suomalaisversiosta Ei eiliseen.
Carole King Writer-albumille voisi melkeinpä antaa lisänimen "Carole King sings Dusty Springfield", sillä levyllä on monta Dusty Springfield -coveria. Tämä on aivan ymmärrettävää, sillä Springfield piti Kingiä suosikkisäveltäjänään ja hänen levyiltään löytyy toistakymmentä Carole Kingin sävellystä.

Springfieldin Everything's coming up (1965) -levylle tulkitsema I can't hear you no more on yksi Writer-levyn Springfield -covereista. Vastaeronneet King ja Goffin tuntuvat laulussaan pesevän oman avioliittonsa jälkipyykkejä, King laulaa petolliselle rakastajalleen, että ei enää kuuntele hänen anteeksipyyntöjään.
Writer on energinen ja rosoinen soololevy laulaja-lauluntekijältä, joka myöhemmillä levyillään tyytyi hieman seesteisempään menoon. Ehkä juuri siksi se nousee Carole Kingin tuotannossa listan kärkipäähän.

perjantai 21. lokakuuta 2011

17. Josefin Nilsson: Shapes (1993)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa.
Josefin Nilsson on ruotsalainen laulaja, joka tuli tunnetuksi neljän naislaulajan muodostaman Ainbusk Singers –yhtyeen jäsenenä. Yhtye sai 1990-luvun alussa menestystä Abban Benny Anderssonin säveltämillä kappaleilla Lassie ja Älska mej. Yhteistyön innoittamana Andersson sävelsi ja tuotti Nilssonin soololevyn yhdessä lauluntekijäkumppaninsa Björn Ulvaeuksen kanssa. Vuonna 1993 ilmestynyt Shapes vastaa osaltaan kysymykseen, minkälaisen levyn Abba olisi tehnyt, jos se monien toiveiden mukaisesti olisi palannut yhteen 1990-luvulla.

Suurena ja naivina Abba-fanina en millään uskonut, että Abba ei vuoden 1982 viimeisten levyjen jälkeen enää palaisi yhteen. Vuosien kuluessa kuitenkin myös minä alistuin siihen tosiseikkaan, että uutta Abba-levyä ei ole enää tulossa. Harmitusta lievensi se, että Abban musiikin takana olleet Benny Andersson ja Björn Ulvaeus jatkoivat yhteistyötään, ja jatkavat sitä edelleen. 1980-luvulla syntyi musikaali Chess (johon palataan tässä blogissa myöhemmin) ja Glenmarkin sisarusduon kaksi Gemini-albumia. Parin kansanmusiikkilevyn jälkeen Andersson ja Ulvaeus tuottivat poplevyn Josefin Nilssonille 1990-luvun alkupuolella, ja popsävyjä löytyy myös 2000-luvun puolella syntyeillä neljällä Benny Anderssons Orkester -kokoonpanon albumilla.

Näistä lähimmäksi Abba-levyjen taikaa pääsee Josefin Nilssonin soololevy Shapes. Levyn tuottanut ja sävellyksistä vastaava Andersson ei häpeä ammentaa 70-80-lukulaisesta poppiperinteestä, ja levy jatkaakin lähes suoraan siitä mihin Abba viimeisellä singlellään Under Attack jäi. Kun vielä levyn muusikot ovat pääosin samat kuin Abba-levyillä, on vertailu Abba-levyihin suorastaan pakollista. (Katso video levyn tekemisestä täältä.)
Josefin Nilsson ei yritä kuulostaa Agnetha Fältskogilta tai Anni-Frid Lyngstadilta. Siinä missä Abban laulajilla oli kirkkaan melodiset äänet, on Nilssonilla lievän käheä ja arjen polttama ääni, joka sopii uusiin kappaleisiin erinomaisesti.

Levyn aloittava Surprise surprise hyvätuulinen peruspopkappale, joka laittaa levyn hyvin käyntiin. Kappale on hyvä esimerkki siitä, kuinka Andersson ei sovittajana mene kevyessäkään kappaleessa sieltä mistä aita on matalin. Levyn kappaleet sisältävät upeita sovituksellisia koukkuja, ja kappaleet ovat mielenkiintoista kuultavaa alusta loppuun.

Benny Andersson ja Björn Ulvaeus ovat tehneet yhteistyötä jo 60-luvulta asti. Shapes-albumilla työnjako oli entistä selvempi. Jo Abban aikana teksteistä vastannut Ulvaeus keskittyi pelkästään sanoituksiin ja osoittautui jälleen monitasoiseksi kirjoittajaksi. Levyn paras kappale We won’t be going anywhere kertoo ihmissuhteen salakavalasta hajoamisesta samalla tavoin kuin niin moni Abba-klassikko 70- ja 80-luvuilla.
Levyn abbamaisin kappale High hopes and heartaches julkaistiin levyn julkaisun jälkeen singlenä. Kappale on hyvä osoitus siitä, kuinka Andersson pystyi yhä rakentamaan tarttuvia sävelkulkuja. Tähän kappaleeseen on helppo kuvitella Agnetha solistiksi ja kolme muuta laulamaan taustoja.
Vaikka tämä levy on julkaistu Josefin Nilssonin nimellä, jää nuori laulajatar selkeästi levyllä sivurooliin. Päärooliin nousevat Anderssonin hienot melodiat ja niihin rakennetut mielikuvitukselliset sovitukset. Parhaiten nämä kaksi asiaa ovat tasapainossa levyn toisessa singlekappaleessa Where the whales have ceased to sing joka melodialtaan ei ole aivan parasta Anderssonia, mutta tarjoaa levyn rikkaimman sovituksen.
Tällä levyllä olisi ollut aineksia kansainväliseksi menestykseksi, mutta se menestyi Ruotsissa vain keskinkertaisesti, eikä herättänyt juuri lainkaan huomiota kotimaansa ulkopuolella. Shapes jäi ainoaksi Andersson-Ulvaeus-Nilsson yhteistyöksi, ja levyn julkaisun jälkeen Nilsson on jatkanut esiintymistään Ainbusk singersin riveissä ja näyttelijänä. Hän näytteli Svetlanan roolin Chess-musikaalin ruotsalaisversiossa.

Josefin Nilssonin ainokainen soololevy on noussut Abba-harrastajien keskuudessa kulttilevyn maineeseen. Levyn arvostusta on nostanut se, että siitä ei ole tehty uusia painoksia ja se on nykyään jo levyharvinaisuus. Tämä on todellakin harmi, sillä Shapes todistaa kiistattomasti, että Andersson/Ulaeuksen kultakynä ei himmentynyt Abban hajottua. Tämän lähemmäs Abbaa ei Abban hajoamisen jälkeen ole päästy.

16. The Beatles: Abbey Road (1969)

Abbey Road jäi The Beatles -yhtyeen viimeiseksi levyksi. Yhtyeen tulehtuneiden välien ei annettu vaikuttaa levyn tekemiseen ja lopputuloksena olikin tasapainoisin ja tyylikkäin levy sitten Revolverin. Jos Sgt. Pepperiä ja Magical Mystery Touria pidetään The Beatlesin kokeellisina levyuinä ja Valkoista tuplaa paluuna perusrokkiin, niin Abbey Roadia voidaan pitää yhtyeen AOR-levynä. Levy menestyi hyvin jo 1969, ja arvostus on siitä vain kasvanut. Kun The Beatlesin levyt julkaistiin uudelleen remasteroituina 40 vuotta myöhemmin, parhaiten kaupaksi kävi juuri Abbey Road.

Ensimmäiset kosketukseni Abbey Roadiin olivat sen kaksi George Harrison -sävellystä Here comes the sun ja Something, jotka löytyivät John Lennonin kuoleman jälkeen ostamaltani The Beatles 20 Greatest hits -kokoelmalta. Kun ryhdyin "vakavaksi" Beatles-faniksi 1987, oli Abbey Road yksi ensimmäisiä ostamiani yhtyeen levyjä ja se on pysynyt suosikkilistani kärjessä siitä lähtien.

"Tehdään levy niin kuin me se ennen tehtiin", oli Paul McCartneyn vetoomus tuottaja George Martinille, joka riitaisten The Beatles ja Let it be -sessioiden jälkeen oli haluton osallistumaan uuden Beatles-levyn tekoon. McCartney sai kuitenkin Martinin vakuutettua siitä, että kaikki halusivat nyt oikeasti tehdä hyvän levyn ilman turhaa sisäpolitiikkaa. Mukaan saatiin myös Revolver ja Sgt. Pepper -levyillä ihmeitä tehnyt äänittäjä Geoff Emerick, joka oli vuotta aiemmin lähtenyt lätkimään kyllästyttyään yhtyeen jatkuvaan riitelyyn.

Lopputulos oli komea, joidenkin mielestä ehkä liiankin siloiteltu albumi, jolla yhtyeen jokainen jäsen sai näytellä parhaita taitojaan.
Parhaiten tilanteesta hyötyi Harrison, joka sai levylle kaksi tunnetuinta sävellystään. Something julkaistiin singlenä, ensimmäinen kerta kun Harrison sai kappaleensa singlen a-puolelle. Kappale on hienoimpia The Beatles -balladeja ja tuottaja Martinin jousisovitus kasvattaa kappaleen tunnelmaa hienosti.

John Lennon oli Abbey Roadin monipuolisin säveltäjä. Levyn b-puolelle sijoittui kaksi hivelevin laulustemmoin varustettua laulua Because ja Sun King ja hän osallistui myös b-puolen laulusikermän tekoon omilla kappaleillaan Mean Mr Mustard ja Polythene Pam. Omimmillaan Lennon oli kuitenin A-puolen rock-kappaleissa Come together ja I want you.
Levyn b-puolen laulusikermä oli Paul McCartneyn idea. Sikermässä yhdistettiin yhdeksän lyhyttä tai keskeneräistä Lennon/McCartney-kappaletta toisiinsa 16 minuuttiseksi laulukokonaisuudeksi. Kaikki eivät tästä ajatuksesta innostuneet, etenkin Lennon vastusti sitä, vaikka osallistuikin sikermän tekoon omilla kappaleillaan. 

Sikermän ja koko levyn päättävä kappalekolmikko oli samalla kertaa yhteenveto yhtyeen urasta ja ennustus tulevasta. Golden Slumbers/Carry That Weigh yhdistää tuutulaulunomaisen balladin All you need is loven tapaiseen yhteislauluun. Sikermä päättyy The End -kappaleeseen, jossa yhtyeen kolme kitaristia vuorotellen soittavat kitarasoolon ja Ringo Starr soittaa Beatles-uransa ensimmäisen ja samalla viimeisen rumpusoolonsa. Laulun viimeiset sanat "And in the end the love you take is equal to the love you make" päättää 7 vuotta kestäneen The Beatles -yhtyeen levytysuran.
Tämän jälkeen julkaistiin vielä Let it be -sessioista koottu samanniminen albumi, mutta varsinaisesti yhtyeen taru päättyi Abbey Road -albumiin.

maanantai 17. lokakuuta 2011

15. Dusty Springfield: Cameo (1973)

Kuuntele koko albumi Spotifysta
Dusty Springfield on yksi minulle rakkaimmista artisteista, mutta hän pääsee blogiin vasta tässä vaiheessa. Syynä on se, että vaikka Springfieldillä on kymmenittäin upeita kappaleita, eivät hänen albuminsa useinkaan yllä hänen singlekappaleittensa tasolle. Toisaalta hän ei juurikaan ole tehnyt huonoja levyjä vaikka varsinkin 70-luvulla harva hänen levyjään osti. Cameo on yksi sellainen, upea albumi joka ei kuitenkaan mennyt kaupaksi.

Kiinnostukseni Dusty Springfieldin musiikkia kohtaan alkoi varsin myöhään, vasta 1990-luvun loppupuoliskolla, mutta sen jälkeen laulaja - oikealta nimeltään Mary O'Brien - on noussut nopeasti suosikkilaulajalistani kirkkaimpaan kärkeen. Hänen suuruutensa vuodet osuvat 1960-luvulle, mutta 70-luvun alusta 80-luvun puoliväliin asti hänen henkilökohtainen elämänsä ja suosionsa kulkivat pohjamudissa. Syynä ei kuitenkaan ollut itse musiikki, joka pysyi laadukkaana aina 1960-luvun ensilevytyksistä 1990-luvun puolivälin viimeisiin albumeihin asti. Pet Shop Boysin tukemana Dusty ehti nauttia jälleen suursuosiosta 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa ennenkuin sairastui syöpään ja kuoli vuonna 1999.

Cameo syntyi Dustyn uran aallonpohjan aikana, mutta hänen monet faninsa pitävät sitä yhtenä laulajan parhaista levyistä. Itse olen samaa mieltä. Valitettavasti Yhdysvaltoihin muuttaneen brittilaulajan itsetunto ei riittänyt levyn onnistuneen markkinointiin eikä paikallinen mediakaan oikein ymmärtänyt, kuinka merkittävä laulaja Springfield oli. Levyn myyntiä ei edistänyt myöskään sen epäonnistunut kansi.
Levyn aloittava Who gets your love on Dustya parhaimmillaan, sydäntäsärkevä tulkinta jossa on sekä intohimoa että luopumisen tuskaa yhdistettynä upeaan sävellykseen ja sovitukseen.

Räväkämpää menoa on tarjolla kappaleessa I just wanna be there, jonka kirjoittivat lauluntekijäpariskunta Asford ja Simpson. Valkoisena soullaulajana tunnettu Springfield laittoi kaikkensa peliin tässä energisessä tulkinnassa. Pidin tätä kappaletta pitkään kännykkäni soittoäänenä repäisevän pianoriffinsä ansiosta.
Cameo antaa Springfieldistä monipuolisen kuvan. Sydäntäsärkevän aloituskappaleen ja soulenergiaa sisältävän I just wanna be there -kappaleen rinnalla on myös "lempeämpää" tulkintaa kappaleessa Of all the things.
Cameo unohtui pian julkaisunsa jälkeen, ja vasta Springfieldin kuoleman jälken levyn arvo on ymmärretty. Levy oli pitkään yksi harvinaisimmista Dusty Springfield -levyistä kunnes se julkaistiin vihdoin cd:nä vuosituhannen vaihteen jälkeen. Suosittelen sitä erityisesti niille, jotka luulevat että Dustyn ainoa hyvä kappale on Son of a Preacher man.

lauantai 15. lokakuuta 2011

14. Rajaton: Kevät (2005)

Lauluyhtye Rajattoman viides levy oli yhtyeeltä rohkea veto. Siihen asti acappella-yhtyeiden levyt koostuivat useimmin tunnettujen pop-kappaleiden tai vanhojen laulujen acappella-versioista. Kevät-levyn kaikki kappaleet olivat uusia ja ennen kuulemattomia. Kappaleista osa oli myös yhtyeen jäsenten itsensä säveltämiä. Aiempien levyjen klassinen soundi korvattiin tällä kertaa popahtavammilla sävyillä. Levyn suosiota edesauttoi yhtyeen suuri ja suosio ja se, että levyn kappaleet olivat erinomaisia.

Rajattomaan tutustuin työkaverini välityksellä, ja itsekin kuorossa laulaneena innostuin heti yhtyeestä, joka laulaen pystyy toistamaan kaiken mitä musiikissaan haluaa. Lauluyhtye Rajaton on laaja-alainen, yhtyeen repertuaari ulottuu virsistä ja kansanlauluista nykymysiikkiin. Kevät on yhtyeen ensimmäinen levy, jota voi kutsua puhtaasti poplevyksi.

Ensimmäistä kertaa levyn kappaleet on sävelletty ja sanoitettu tilaustyönä Rajaton-yhtyeelle. Tekijöinä on suomalaisen popmusiikin tunnettuja lauluntekijöitä (esim. Kalle Chydenius, Jarkko Kuoppamäki ja Tommi Lattunen), mutta mukana ovat myös Rajattoman hovisäveltäjä Mia Makaroff sekä yhtyeen omat jäsenet Jussi Chydenius ja Soila Sariola.

Levyn aloittava Kivinen tie on Soila Sariolan taidonnäyttö. Hän vastaa dramaattisen kappaleen sävelestä, sanoista ja sovituksesta, ja altto hoitaa myös laulun tyylikkäät solistiosuudet.
.
 

Crash-yhtyeen Teemu Brunila on tehnyt levylle kaksi kappaletta, joista toimivampi on singlenäkin julkaistu Lunta.



Yhtyeen tenori Hannu Lepola vastaa levyn hurjimmasta sovituksesta kappaleessa Sydän ei vastaa, joka kasvaa pohtivasta rakkauslaulusta afrikkalaiseksi viidakkotanssiksi.



 
Kevät-levy osoittaa Lauluyhtye Rajattoman monipuolisuuden ja lahjakkuuden, joka on jatkunut tämän levyn jälkeenkin. Levyn koskettavin kappale on Soila Sariolan tulkitsema Venelaulu, joka kuvaa hienosti yksinäisen kalastajan kokemaa maisemaa.
 

 
Lopuksi vielä kunnianosoitus Rajattoman hovisäveltäjä Mia Makaroffille, joka on säveltänyt vähintään yhden kappaleen Rajattoman jokaiselle levylle. Tällä levyllä Makaroffin tuotantoa edostaa viehko Älä mene pois, jonka Essi Wuorela taiten tulkitsee.
 


keskiviikko 12. lokakuuta 2011

13. Céline Dion: D'eux (1995)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Aiemmin vain äidinkielellään levyttänyt kanadanranskalainen Céline Dion iski kultasuoneen aloittaessaan englanninkielisen levytysuransa 1990-luvun alussa. Kolmen englanninkielisen, pääosin Yhdysvalloissa levytetyn menestysalbumin jälkeen Dion kääntyi ranskalaisen lauluntekijän Jean-Jacques Goldmanin puoleen, joka tuottajaparinsa Erick Benzin kanssa sävelsi ja tuotti albumin D'eux. Levystä tuli jättimenestys ympäri ranskankielistä maailmaa ja se on edelleen kaikkien aikojen myydyin ranskankielinen levy. Eikä syyttä, yhteistyö Dion-Goldman-Benzi toimii erinomaisesti, ja levy erottuu merkittävästi edukseen laulajan amerikkalaistuotoksista.

Suurimmalle osalle eurooppalaisista ensitapaaminen Céline Dionin kanssa oli huhtikuussa 1988, jolloin hän osallistui Eurovision laulukilpailuihin Sveitsin edustajana. Itse muistan ihmetelleeni miten 18-vuotiaalla laulajalla voi olla noin kantava ääni ja olinkin iloinen kun kappale Ne partez pas sans moi voitti kilpailut äärimmäisen jännittävän pisteenlaskun jälkeen.

Dion ei saanut voittokappaleesta suurta hittiä, mutta laulaja jäi kuitenkin mieleen. Kun nuori laulajatar pari vuotta myöhemmin aloitti englanninkielisen uransa, eurooppalaiset olivat valmiina ja ottivat hänet suosikikseen.

Dionin ranskankieliset levy eroavat englanninkielisistä kahdessa merkittävässä suhteessa. Ensinnäkin laulaessaan äidinkielellään Céline Dionilla on selkeästi enemmän tulkintavoimaa ja laajempi nyanssivalikoima, ja laulajan maneerit pysyvät paremmin aisoissa. Toiseksi levyjen soundi on selkeästi eurooppalainen. Jean-Jacques Goldmanin ja Erick Benzin tuotanto on selvästi tehty vanhan mantereen kohderyhmälle, toisin kuin siirapilla sokeroidut amerikkalaislevyt.
D'eux alkaa levyn suurimmalla hitillä Pour que tu m'aimes encore (="Jotta rakastat minua vielä"), joka osoittaa hyvin Dionin ilmaisuvoiman äidinkielellään. Laulaja on julkaissut kappaleesta myös englanninkielisen version, mutta se on huomattavasti laimeampi tulkinnaltaan.

Esimerkkikappaleiden valinta D'eux:ltä on huomattavan vaikeaa, sillä levy on laadukkaan tasainen. Dionin monipuolisuutta osoittaa Jean-Jacques Goldmanin kanssa duetoitu J'irai où tu iras (="Menen sinne minne sinäkin"), joka osoittaa siirappisiin balladeihin tottuneille kuulijoille, että Dion osaa myös rokata. Kappaleessa quebeciläinen laulajatar ja ranskalainen säveltäjä ylistävät maittensa ystävyyttä ja kulttuurien eroja ja yhtäläisyyksiä.

Goldmanin ja Dionin yhteistyö osoittautui niin hedelmälliseksi ja toimivaksi, että he tekivät tämän jälkeen yhteistyötä vielä kolmen levyn verran.

Levyn herkintä puolta edustaa J'attendais (="Odotin"), jolla Dion usein aloitti konserttinsa. Laulu todistaa, että pieni, on kaunista ja että mahtiballadeistaan tunnettu kanadalaislaulaja osaa olla myös aidosti ja hallitusti herkkä.
Suosittelen D'eux-albumia kaikille niille Céline Dionin musiikin ystäville, jotka eivät vielä ole uskaltautuneet tutustumaan laulajattaren ranskankieliseen tuotantoon. Rohkaisen myös niitä, jotka eivät Dionin amerikkalaislevyistä pidä, antamaan levylle mahdollisuuden. Saatatte yllättyä.

maanantai 10. lokakuuta 2011

12. Agnetha Fältskog: När en vacker tanke blir en sång (1971)

Kuuntele koko albumi Spotifyssa
Abban suuri menestys jätti varjoonsa Agnetha Fältskogin soolouran. Agnetha ehti tehdä viisi hyvin menestynyttä soololevyä, mutta Abban noustua maailman ykkösyhtyeeksi, ei hänellä ollut enää aikaa eikä energiaa omalle uralleen. Tämä on sääli, sillä Fältskog oli laulutaitonsa lisäksi erittäin lahjakas säveltäjä, joka sävelsi soolouransa kappaleista noin puolet. Julkaistessaan neljännen levynsä, jonka 12 kappaleesta hän itse sävelsi 11, Agnetha Fältskog oli vasta 21 vuotias.

Abban vaalean laulajattaren varhaista soolotuotantoa ei juurikaan Suomessa tunneta, enkä minäkään ollut kiinnostunut niistä ruotsinkielisistä levyistä, jotka Agnetha Fältskog oli soolourallaan tehnyt. Abban hajoamisen jälkeen julkaistut englanninkieliset soololevyt toki ostin hyllyyni, mutta ne tuntuivat kovin pinnallisilta ja persoonattomilta, ja jäivät varsin vähälle kuuntelulle. Vasta kun Agnetha Fältskogin ruotsinkielinen tuotanto julkaistiin cd:llä 2000-luvun puolivälissä opin arvostamaan häntä ei pelkästään laulajana vaan myös lahjakkaana säveltäjänä.

Vuonna 1971 julkaistu När en vacker tanke blir en sång on vahva näyttö nuoren lauluntekijän lahjakkuudesta.

Koskettava Då finns du hos mig on levyn avainkappaleita. Vastikään Björn Ulvaeuksen kanssa naimisiin mennyt Fältskog oli taitava säveltämään ja tulkitsemaan särkynyttä sydäntä käsitteleviä kappaleita, mutta tässä kappaleessa rakkaudesta puhutaan positiiviseen ja onnelliseen sävyyn. Tekstin kappaleeseen teki Bosse Carlgren, joka ehkä yllättäen oli Fältskogin pääasiallisin sanoittajapartneri, vaikka aviomies Ulvaeus oli myös tunnettu hyvänä tekstittäjänä.

Björn Ulvaeus sai sentään toimia vaimonsa levyn tuottajana. Nuoren avioparin kukoistava onni kuuluu läpi levyn. Parhaana esimerkkinä levyn aloittava kesäinen Många gånger än.
Abba teki ensimmäisen yhteisen levynsä vuotta myöhemmin, mutta yhtyeen jäsenet vierailivat ahkerasti toistensa levyillä tätä ennen. Tältäkin levyltä löytyy monta kappaletta, jossa solisti Fältskogin ja tuottaja Ulvaeuksen rinnalla musisoivat tulevat yhtyekumppanit Benny Andersson ja Anni-Frid Lyngstad. Kappaleessa Sången föder dig tillbaka Andersson ja Lyngstad laulavat taustoja.
Albumi När en vacker tanke blir en sång ja Agnethan viimeiseksi Abban aikana julkaistuksi soololevyksi jäänyt Elva kvinnor i ett hus pistävät pohtimaan miksi Abban levyille ei mahtunut tämän lahjakkaan lauluntekijän lauluja. Fältskog-originaaleja löytyy Abba-levyiltä vain yksi. Abba-historiikkien mukaan yhtyeen muut jäsenet rohkaisivat häntä säveltämään yhtyeelle kappaleita, mutta Fältskog ei pitänyt omia sävellyksiään tarpeeksi hyvinä Andersson-Ulvaeus-hittien rinnalla. Hän oli väärässä.

11. Daniel Lanois: Acadie (1989)

Kanadalainen Daniel Lanois on niittänyt mainetta mm. U2:n, Peter Gabrielin, Neville Brothersin, Emmylou Harrisin ja Bob Dylanin tuottajana. Vähemmälle huomiolle ovat jääneet hänen soololevynsä, joita niitäkin on kertynyt useampia. Itselleni näistä läheisin on soololevyistä ensimmäinen, jossa Lanois yhdistää upealla tavalla moderneja kitara- ja bassosoundeja kanadanranskalaiseen musiikkiperinteeseen. Ja kuten muidenkin Lanoisin tuottamien levyjen kohdalla, tunnelma tälläkin levyllä on aivan omaa luokkaansa.

Minulle Daniel Lanois on tullut tutuksi erityisesti Peter Gabrielin So ja Us -levyjen tuottajana. Etenkin kappaleissa Mercy Street ja Don't Give Up Lanois'n luoma soundimaailma innosti tutustumaan myös hänen soolotuotantoonsa.

Acadie oli supertuottajan ensimmäinen soololevy. Levy sai hyvät arvostelut, mutta suurta ostavaa yleisöä se ei innostanut. Tämä ei suuri yllätys olekaan, sillä levy ei pyri kosiskelemaan kuulijoita suurilla hittikappaleilla.


Levyn aloittaa hieno Still water, jossa akustinen kitara ja täyteläinen basso antavat hyvän pohjan Lanois'n tulkinnalle. Yhdistelmä on tunnelmallinen ja miellyttävä.

Daniel Lanois'n kanadanranskalaiset juuret kuuluvat levyn monessa kappaleessa. O Marie kertoo kansanlaulunomaisesti tupakanpoimijoista kesäisessä Ontariossa. Jolie Louise on melodialtaan iloinen mutta tarinaltaan surullinen laulu, jossa englannin- ja ranskankielet sekoittuvat joskus jopa saman lauseen sisällä. Kappaleesta saavat parhaiten irti ne, jotka ymmärtävät edes hiukan molempia kieliä.


Levyn kolmas keskeinen elementti ovat sen gospelsävyt, jotka kuuluvat sekä melodioissa että teksteissä. Tunnettu hengellinen laulu Amazing Grace saa Lanois'lta totutusta poikkeavan sovituksen. Kappaleen lauluosuudet laulaa Neville Brothers yhtyeen solisti (jonka levyjä Lanois on myös tuottanut) Aaron Neville, jota kuullaan myös muutamalla muulla kappaleella. Gospelia on ripaus myös kappaleessa The Maker, jossa kohtaavat hieno bassoriffi ja levyn paras melodia.



Montréalin kaupunginosasta nimensä saanut albumi on kaunis kunnianosoitus kanadanranskalaiselle musiikille ja se osoitus tuottaja Daniel Lanois'n monipuolisuudesta.

perjantai 7. lokakuuta 2011

10. Donna Summer: Another place and time (1989)

Kuuntele koko albumi Spotifysta
Kymmenen "laatulevyn" perään hieman kepeää poppista. Donna Summer oli 70-luvun ja 80-luvun alkupuoliskon discokuningatar, mutta 80-luvun alun jälkeen ei menestys jatkunut entiseen tapaan. Monet saivat vatsanväänteitä kun Giorgio Moroderin ja Quincy Jonesin tapaisten suurmiesten  kanssa hittejä tehnyt Summer ilmoitti yhteistyöstä brittihittinikkareiden Mike Stockin, Matt Aitkenin ja Peter Watermanin kanssa. Amerikkalainen levy-yhtiö käänsi Summerille selkänsä, mutta Euroopassa levyn kappaleet nousivat listojen kärkeen.

Itse suhtauduin Stock-Aitken-Waterman -tuotteisiin samalla poliittisesti korrektilla tavalla kuin muutkin "vakavat" musiikkifanit. Yök. Nämä tietokoneen tarkasti rakennetut tarttuvat hitit joita Kylie Minogue, Jason Donovan, Bananarama ja monet muut lauloivat 80-90-lukujen vaihteessa, eivät voineet olla hyviä. Donna Summerin yhteistyö SAW-tiimin kanssa sai minut kuitenkin muuttamaan mieltäni.

Kuultuani kappaleen This time I know for real oli minunkin pakko tunnustaa, että se oli hyvä ellei peräti erinomainen. Summer lauloi yhtä hyvin kuin aiemmilla levyillään, ja kappale oli tarttuvat kuin takiainen. Kokeneen artistin ja pinnallisia hittejä tehtailevan SAW-kolmikon yhteistyö toimi ja Another place and time -albumia kuunneltuani huomasin myös näiden hittien arvon.
Love's about to change my heart vahvisti ajatukseni siitä, että pinnallinenkin voi joskus olla laadukasta. Nämä kappaleet eivät toimisi ilman Summerin tummaa ja sielukasta ääntä. Ja Summerin ääni tarvitsee hyvän sävelmän laulettavakseen. Summer-SAW-yhteistyö täytti nämä molemmat tarpeet.
Another place and time ei ole syvällinen eikä se voi kehuskella nyansseillaan ja monipuolisuudellaan. Levy on kuitenkin täynnä tarttuvia ja hyvin rakennettuja hittejä, joiden kuuntelusta tulee hyvälle tuulelle.

Tämän levyn myötä asenteeni Stock-Aitken-Waterman-tuotantoon muuttui, ja sittemmin on levyhyllyyn eksynyt niin Kylie Minoguen, Bananaraman kuin Jason Donovaninkin levyjä.