keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

83. Johann Sebastian Bach: Johannes-Passion (1724)

Kuuntele koko albumi Spotifysta.

Pääsiäisajan soittolistalleni kuuluu vakiona Johann Sebastian Bachin Johannes- ja Matteus-passiot. Näistä kahdesta vanhempi Johannes Passio seuraa Jeesuksen kärsimysviikkoa vangitsemisesta ristiinnaulitsemiseen. Reilun kahden tunnin mittaista kuoro- ja orkesteriteosta rytmittävät evankelistana kertomusta johtava tenori, muita rooleja (mm. Jeesus ja Pilatus) tulkitsevat solistit ja kuohuvaa kansaa esittävä kuoro. Suvantohetkiä tiukasti etenevään tarinaan tuovat kuoron esittämät koraalit ja kärsimyskertomusta kommentoivat aariat. Tuloksena on tahdiltaan vaihteleva, mutta alati viihdyttävä teos, jonka tunnelmat vaihtelevat hartaasta rukouksesta vihaa ja kiihkoa huokuviin joukkokohtauksiin.
 
Kuoroharrastukseni tähän asti merkittävin vaihe alkoi rippikoulun jälkeen, jolloin liityin Tampereella toimivaan Harjun Nuorten Kuoroon (nykyisin Harjun kamarikuoro). Pienimuotoisempien kuoroteosten lisäksi kuoron ohjelmistoon kuuluivat säännöllisesti suuremmat teokset, lippulaivana Johann Sebastian Bachin Johannes-Passio. 11 vuoden kuorouran aikana ehdin osallistumaan tämän huikean teoksen esittämiseen yli kymmenen kertaa, ensimmäset vuodet kuoron basso-osastossa ja myöhemmin tenorina. Vaikka en koskaan ole opiskellut saksankieltä, osaan passiokokemukseni pohjalta siteerata vakuuttavasti pitkiäkin pätkiä saksankielisestä Johanneksen evankeliumista.

Kuorolla on tärkeä osa Johanneksen evankeliumin kärsimysnäytelmää seuraavassa passiossa. Teos alkaa massiivisella Herr unser Herrscher kuorolla.

Evankeliumin teksti lauletaan sellaisenaan Johanneksen evankeliumin 18. ja 19. luvuista. Evankelista kertoo tapahtumat, solistien ja kuoron esittäessä kertomuksen roolit. Hyvä esimerkki evankelistan, solistien ja kuoron vuoropuhelusta kuullaan heti esityksen alussa jossa kerrataan tapahtumat Getsemanen puutarhassa, missä Jeesus vangitaan.
Etenevää pääsiäiskertomusta tauottavat solistien aariat ja kuoron esittämät koraalit. Yksi hienoimmista koraaleista on O große lieb.
Vaikka Passion aiheena on kärsimys ja kuolema, on Bach ujuttanut passioonsa mukaan myös iloisempia hetkiä. Yksi väripilkuista on sopraanoaaria Ich folge dir gleichfalls mit freudigen Schritten, jonka kirkkaus ja heleys piristävät synkkänä pitkänäperjantaina kummasti.

Johanneksen evankeliumiin pohjautuva passio ei ole yhtä tunnettu kuin Bachin Matteus-Passio. Perusrakenteeltaan nämä kaksi teosta ovat hyvin samankaltaisia. Suurin ero on näiden teosten pituudessa, Matteus-Passio on lähes puolitoista kertaa pitempi. Johannes-Passio on tiiviimpi ja tahdiltaan rivakampi. Johannekselle ominaisia ovat myös dramaattiset joukkokohtaukset, joissa kansaa esittävä kuoro riitelee esivallan kanssa siitä mitä Jeesukselle pitäisi tehdä.

Esimerkkikohdassa (alla) juutalaiset vaativat Pilatukselta kuolemantuomiota Jeesukselle. Pilatus epäröi sillä hän ei omien sanojensa mukaan löydä Jeesuksesta mitään syytä tuomiolle. Myöhemmässä kohdassa kansa uhkailee Pilatusta Keisarin vihalla, jos hän ei suostu tuomioon.


Johannes-Passion kertomus päättyy Jeesuksen hautaamiseen. Lähes kaksituntisen esityksen päätteeksi kuullaan sen kaksi vaikuttavinta kuoro-osuutta. Loppukoraalia edeltävä Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine (seuraavan videon alku) on yksi Johannes Passion yksi tunnetuimmista osioista, jossa surraan hautaan laitettua Vapahtajaa.
Johannes-Passio päättyy pääsiäisen ylösnousemuksen riemua ennakoivaan loppukoraaliin Ach Herr, laß dein lieb Engelein, jossa ylistetään Jumalan kunniaa.
Tämä Bachin suurteos on hienoa kuultavaa levyltä, mutta paras kokemus on osallistua itse sen esitykseen. Vaikka olin 1980-90-luvuilla yli kymmenen kertaa mukana kuorolaisena, ei esitys koskaan ollut läpihuutojuttu vaan vaati aina keskittymistä ja harjoittelua. Vaikeimpia kohtia en näiden yli kymmenen vuoden aikanakaan oppinut kunnolla.

Siksi odotankin innolla, että joskus taas pääsisin mukaan Johannes-Passion esitykseen. Ruht wohl -loppukuoron laulaminen täydessä Tampereen Tuomiokirkossa on elämäni vaikuttavimpia kokemuksia.

3 kommenttia:

  1. Kiitos tästä. Hieno blogi sinulla Mikko!
    J.S.Bach on ollut suosikkisäveltäjäni jo lapsuudestani lähtien. Johannes-Passion alkukuoro on mielestäni vaikuttavin musiikkiteos ikinä. Pidänkin Johannes-Passiosta enemmän kuin Matteus-Passiosta. Lisää ajatuksiani JSB:stä - ja muustakin musiikista - voit lukea täältä: http://personal.inet.fi/koti/juhanik/Bach.html
    terveisin juhani k

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi. Näköjään kirjoituksen YouTube-linkit ovat vanhentuneet. Pitää käydä päivittämässä ne ennen seuraavaa pääsiäistä.

    VastaaPoista